Železniční viadukt u Milevska

ŽŽelezniční viadukt u MilevskaDalším návštěvyhodným objektem z hromady technických památek na písecku je poměrně impozantní kamenný viadukt Českomoravské transverzální dráhy (Ražice – Tábor), který se devítinásobně klene nad údolím Milevského potoka na části trati mezi Milevskem a Sepekovem. Jeho délka je 115 a výška 23m (nad potokem). Vystavěn byl v roce 1889 a krom Čechů se na pracích podíleli i Italové. Oblouky nejsou všechny stejné, šest má klenbu dvanáctimetrovou, tři desetimetrovou. Do provozu byl uveden 21. listopadu 1889, železniční provoz na něm tedy funguje již více než 125 let…Nejhezčí běžně přístupné výhledy na viadukt jsou od jihovýchodu, z louky od bývalého vechtru poblíž staňkovského hospodářského dvora. Naprosto fenomenální pohled (nejen) na viadukt je ovšem z druhé nejvyšší stavby písecka – 125m vysokého železobetonového komína v milevském ZVVZ.

Architektonicky velmi podobných viaduktů je v jižních Čechách několik. Ten nejbližší je hned 4 Km východně přes údolí říčky Smutné:
Železniční most přes Smutnou

Menší, ale ve stejném „alpském“ stylu můžeme nalézt kus před Táborem přes Košinský potok nebo třeba tento blízko Vimperka, který byl v nedávné době kompletně opraven:
Železniční most Klášterák


Fotografie a text:
2013 – 2014 | 2015 • Tom Droppa

Bookmark the permalink.

Comments are closed